perjantai 15. tammikuuta 2010

50% saksalainen 50% suomalainen?

Joululoma alkoi.
Matka Suomeen alkoi.
Ikävä kotiin ei ollut ollenkaan.

Kun lähdin, tuntui siltä että olisin aivan hyvin voinut jäädä vielä pariksi kuukaudeksi. Ei olisi haitannut. Kyllä minua tietenkin innosti päästä kunnon talveen vähäksi aikaa ja nähdä perhettä ja ystäviä. Mutta ei se ollut niin pakollista. Tänne Saksaan tulo oli kolmas kerta kun aloitan kaiken alusta ja olen kaukana ystävistäni. Se tuntuu jo aivan normaalilta. Kerran vuodessa menen jonnekin uuteen paikkaan. Olen tottunut siihen, että vähintään 50% ystävistäni näen enintään kerran parissa kuukaudessa.

No, Suomeen olin kuitenkin menossa. Yksi asia mikä minua saksalaisissa vähän kyrpii on niiden tottumattomuus lumeen ja kylmään, ja se paniikki mitä 5cm lunta aiheuttaa. Tyypit oikeesti ajaa kesärenkailla, koska eivät ole varautuneet talveen. No lyhyesti sanottuna lopputulos oli tämä. Ryanairin tytäryhtiön Terravisionin bussi ei kulkenutkaan, joten en päässyt bussiin tädiltä lentoasemalle, joten tädin piti lähtee viemään minua 160km yhteen suuntaan lentoasemalle. Olin 30 min ennen portin sulkeutumista perillä. (Niillä myös takaisintulomatkalla hajosi bussi, eikä korvaavaa ollut)

Älkää koskaan luottako Terravisionin busseihin!

Kun olin päässyt turvatarkastuksen läpi ja pääsin portille, jäädyin täysin. Portin edus oli tietenkin täynnä suomalaisia. Minulle tuli niin epämukava olo, että puhuin ainoastaan saksaa, etteivät nämä ihmiset tietäisi, että olen suomalainen. En tuntenut kuuluvani näihin ihmisiin ollenkaan ja en halunnut että minut liitetään tähän ryhmään. Oli todella järkyttynyt siitä, miten vahva tunne ryhmään kuulumattomuudesta minulle tuli. Portti oli täynnä niitä suomalaisia juntteja, jotka kävi vähän ulkomailla. Siellä oli mies, joka oli ostanut viinipullon ja viinilaseja tax freestä ja joi sitten sitä viiniä odotellessaan. En halua loukata ketään tällä, koska tiedän etteivät kaikki suomalaiset ole sellaisia ja rakastan ystäviäni ja perhettäni, mutta se häpeän tunne, kun tiesin itse että olen suomalainen, oli kamalaa.

Heti kun äitini tuli hakemaan minua kentältä, kerroin tästä olosta ja kysyin miltä oli tuntunut tulla Suomeen 20 vuoden jälkeen. Hänellä oli sama fiilis 10 VUOTTA! Minä olin ollut Saksassa vasta 3 kk ja nyt jo minulla oli tunne etten oikein kuulu näihin suomalaisiin. Samalla tajusin entistä enemmän mitä Papa tarkoitti sanoessaan, että Saksassa hän on se suomalainen ja Suomessa se saksalainen.

On niin hämmentävää, että Saksassa olen tajunnut, miten saksalainen lopulta olen. Ja samalla olen huomannut, miten suomalainen minä olen. Lupasin ystävilleni, että kyllä minä Suomeen takaisin tulen, mutta en minä voi sitä vannoa. Minulla oli jo muutaman kuukauden jälkeen olo, että voisin ihan hyvin asua saksassa. Tiedostan kyllä, että sitten kun kaikki Erasmuskaverit lähtee pois, ei varmasti ole enää niin hauskaa. Olen 98% varma että menen takaisin Suomeen, mutta olen myös 98% varma, että tulen vielä takaisin. Jos elää maassa, jossa enemmistöllä on samankaltainen mentaliteetti kuin sinulla, tuntee pakostakin olonsa kotoisaksi.

Pakko on kyllä myös sanoa, että tosiaan tuo suomalaisuus tunkee aina välillä esiin. Asiat mitä vihaan suomalaisissa ja Suomessa, ovatkin sellaisia asioita mitä kaipaan täällä. Tämä on vasta uusi oivallus, joten en ole vielä asiaa perinpohjin tutkinut, mutta kaksi asiaa tulevat mieleen. Suomessa yritän aina olla mahdollisimman lähellä ihmisiä. Halaan usein ja yritän saada jotain fyysistä kontaktia ihmisiin. En pidä siitä, että ihmiset ahdistuvat, jos heitä tulee metriä lähemmäksi. (Tiedän leikkiväni stereotypioilla, mutta jostakin nekin tulevat) Täällä Saksassa huomaan kaipaavani omaa tilaa. Diskossa ahdistaa kun on niin paljon ihmisiä (niin kyllä välillä Suomessakin) ja bussissa tekisi mieli huutaa kun ihmiset hönkivät niskaan. Toinen mitä olen huomannut on hiljaisuus. Joskus tekisi vaan mieli sanoa ihmisille, että ollaanko hiljaa. Suomalaiset on tunnettuja siitä, että me voidaan olla hiljaa samassa huoneessa ilman, että se olisi ahdistavaa. Minua se on ahdistanut melkein aina. Nyt, kun saksalaiset jo parin sekunnin hiljaisuuden jälkeen ahdistuvat ja alkavat puhua säästä, huomaan miten kiva onkin vaan olla hiljaa välillä.


Siskoni sanoi, että vuosi Saksassa, enkä halua enää koskaan takaisin. Nyt minulla on olo, etten halua haluta jäädä tänne. Joka on aivan naurettavaa. Ei pitäisi etukäteen ahdistua siitä mitä saattaa haluta myöhemmin. Miten joku ihminen voi edes ajatella, ettei halua tehdä sitä mitä haluaa. Taidan olla astetta häiriintyneempi tapaus. Veikkaan, että se on vain pelkoa. Minua pelottaa ajatus ettei kaikki olisikaan tuttua ja helppoa niinkuin Suomessa. Haluan rutiinia ja normaalia elämää, mutta kyllästyn heti jos niin on. Tämä menee kyllä niin ajatuksen virraksi, että taidan lopettaa ja jatkaa toivottavasti pian taas.

Miksi ihminen ei anna itsensä olla onnellinen, vaan keksii asioita jotka ovat "huonosti"?
Miksi ihminen ei voi lopettaa ajattelemista?
Miksi ihmisen pitää huolehtia tulevasta ja aina suunnitella monta vuotta etukäteen heti sillä sekunnilla kun tulee jotain uutta elämään?
Miksi ihminen on aina riippuvainen jostain?
(Niille jotka eivät tajunneet: ihminen = minä)

Miksi muuten edes kirjoitan pitkän sepustuksen siitä miten hämmentynyt kansalaisuudestani ja mentaliteetistani olen? Miksi ihmisen aivot ei voi käsitellä yksikköjä, vaan kaikki pitää aina sovittaa laatikkoon, malliin, ryhmään? Miksi ihmisen luonteeseen kuuluu tarve kuulua johonkin?

Hauskaa perjantai-iltaa kaikille! :DDD
(Mun kaverit opiskelee ja minä halusin juhlimaan. Ainut mitä keksin oli päästää aivot ajattelemaan kummallisia asioita) Palaillaan!

P.S. Täällä on +2 astetta lämmintä ja minä olen siitä niiiiiiin iloinen. En olis kestänyt hetkeäkään sitä kylmyyttä mikä Suomessa oli. Ihana kun voi laittaa mitä vaan päälle, eikä tarvitse aina olla toppahaalarit!

P.P.S. Olen oppinut juomaan Becks lemonia. Tiedän ettei se ole kaljaa, mutta se maistuu ainakin puoliksi kaljalta. Jonkinlainen osavoitto operaatiossani on tapahtunut. Välillä jopa tuntuu, että se maistuu ihan hyvältä. Perinteinen saksalainen olut aiheuttaa vielä inhoreaktion, operaatio jatkuu siis!

8 kommenttia:

  1. kiitos Anneli, tää oli tosi mielenkiintoista ja syvää pohdintaa. oot tainnut ymmärtää itaestäsi merkittävästi uutta :)
    T. Salla

    VastaaPoista
  2. ja osaan melkein kirjoittaa!

    VastaaPoista
  3. Hauskaa on se, että aina välillä tajuaa itsestään jotain mullistavaa, mutta sitten sen aina unohtaa suurimmaksi osaksi aikaa. Onneksi kirjoitan näitä ylös niin voi myöhemmin käydä lukemassa että millainen minä muka olen. :D

    VastaaPoista
  4. Ihan ku ois omia ajatuksiaan lukenu! Mullakin kävi niin, että kun menin Suomeen käymään niin vierastin ihan kaikkea, kieltä kulttuuria ja yleistä olemistakin, ja kaipailin käytännössä koko ajan takasin Saksaan. Mulle yks kaveri sano pari kuukautta sitten että "Du bist doch schon halb Deutsche", ja kyl sen huomas Suomessa, että jollain tapaa ei vaan sovi enää joukkoon (tosin tämmönen ihan samanlainen olo tuli sillonkin kun palasin aupparivuoden jälkeen Suomeen, eikä se kyllä mihinkään kadonnu, painu vaan vähän taka-alalle).

    Ja muuten... Mä oon päättäny haluta jäädä tänne. Se vaan TUNTUU paremmalta olla täällä kun Suomessa. Se on vähän pelottavaakin. Mutta lähiaikoina aion ruveta selvittelemään onko mun mahdollista kirjoittaa kandin työ Berliinistä käsin, ja sen jälkeen jäädä opiskelemaan pysyvästi tänne.

    VastaaPoista
  5. Kyllä kirjoitit minun ajatuksia. Olisin varmaankin samoin kirjoitellut silloin 197?, jos olis tällaista ollut tai oilisin osannut kirjoittaa.Kirjoittelin silloin ystäville tai päiväkirjaa tai runoja laatikkoon.Kyllä se ajatus siitä kypsyy ja tiedät kuten sanoin n. 10 vuoden päästä missä pyyhkjj.Kokeile vaan nyt kaikkea. Myös sitä saksalaista oikeaa olutta eikä imellyksiä. Kyllä äitikin oppi .

    VastaaPoista
  6. Tiia tosi hienoa jos uskallat uskaltaa :) Jos tuntuu paremmalta olla saksassa niin sitten jäät saksaan. :) Ja koko ajanhan se sit alkaa helpottaa siellä oleminen kun on pitempään

    Äiti yritän uskaltaa kokeilla kaikkea :) Pusuja kissoille! :D

    VastaaPoista
  7. No siis juuri tällästä minua kiinnostaa lukea! Sinä kirjotat just siitä missä sä nyt oot: etsimässä identiteettiäs, kaikkein tärkeintä koko minuudessa. Kyllä ei oo helppo tehtävä, kun monta mahollisuutta, sitä paitsi jos palaan Suomeen, se on helpompaa, eli ymmärrän kyllä sellasen valinnan. Suomen pikku lait sä jo tunnet, Saksan systeemi pitäis vielä oppia. Ole siellä missä tuntuu hyvältä olla ja jos joskus haluat pois, niin näillä näkymin sitä ei kukaan estä. (jollet jonnekki Pohjois-Koreaan halua) :D Pusut rakas.

    VastaaPoista
  8. Hah! Minä oon ollut avaruuslainen Suomessa koko ikäni. Äläkä mieti että hitto kun voisi lopettaa miettimisen, mieti vaan enemmän! Onhan se pirun raskasta, mutta lopulta saatat tajuta jotain, joka helpottaa. Mikään ei tule ilmaiseksi. C'est la guerre, sanoi legioonalainen.

    Huomaa että olet ollut kauan vieraskielisessä ympäristössä, sanat hakevat paikkaansa ja taivutus on vähän sinnepäin välillä :D Mutta hienoa että oot miettinyt. Henkinen pääoma kasvaa kohisten, beibi.

    VastaaPoista