sunnuntai 21. maaliskuuta 2010

Kurssipalautetta

13 helmikuuta loppui täällä lukukausi. Siitä lähtien on ollut lomaa ja loma jatkuu puoleen väliin huhtikuuta. Jotenkin kannatan tätä saksalaista 2kk lomaa aina lukukausien väleissä. Suomessa menee aina hermo kun pitää 4 kk lomailla putkeen ja sit on ihan puhki vuoden kun pitää opiskella. Toisaalta suomessa kesä kestää tuon 4 kk enintään, joten ihan hyvä että koko kesän saa nauttia. :)

Ajattelin nyt kun on kaikki kurssit ohi kertoa mitä mieltä olen ollut niistä. Nämä peruskurssit on aika lailla samoja joka vuosi (näin olen ainakin ymmärtänyt), joten ehkä tästä on hyötyä jollekin tulevaisuudessa. (Ainiin, kuulin että minun rakkaista lapsista, viime vuoden tutoroitavista siis, tulee ensi vuonna kolme tänne!). Tässä siis vähän kurssipalautetta.

Saksassa arvosanat menee eri päin kuin suomessa. 1 on paras ja 5 on huonoin. 4 on viimeinen hyväksytty arvosana.

Pragmatik I

Tämä kurssi ärsytti minua melkein joka viikko. Minusta tuntui kuin Pragmatik tieteenalana on vain sitä, että joku on halunnut itsestään selville asioille muodostaa teorioita ja sääntöjä. Niin kai se menee Sociolinguisticissakin, mutta se sentään oli käytännönläheistä. Tällä kurssilla en ymmärtänyt ensimmäisen luennon jälkeen enää mitään. Esimerkit olivat saksan kulttuuriin liittyviä, joten usein en ymmärtänyt mitä koko teoriassa on kyse, esimerkin takia. Kyllä oma vika, olisi pitänyt mennä sanomaan etten ymmärrä. Mutta jos luennolla istuu 150 ihmistä ja luennoitsija kysyy onko kysyttävää, en ole henkisesti tarpeeksi vahva nostaakseni käteni ja sanoakseni, etten ole ymmärtänyt koko lukukauden aikana mitään.

Positiivinen yllätys oli kun sain ensimmäisen kotitehtävän arvosanan ja se oli 1,7. En ollut ymmärtänyt puolia kysymyksistä ja silti sain niin hyvän arvosanan. Toisesta kotitehtävästä sain arvosanan 1. Olin hämmentynyt, miten tämä voi olla mahdollista. Luin kurssin tenttiin, joka muuten oli Fastnachtin (pitää ehkä siitäkin kirjoittaa vielä, tosi myöhässä) pääjuhlapäivän jälkeen, enemmän kuin luin ylioppilaskirjoituksiin (kyllä näkyy myös ylppäreitten arvosanoissa). Menin tenttiin ja sain eteeni 14 kysymyksen monivalinnan. Tentin jälkeen oli 90% varma että pääsin läpi. No 3 päivää ennen uusintaa sain tietää, etten päässytkään. Luin siis 2 päivää kuin hullu.

Sain toissapäivänä tietää että sain arvosanan 2,7. Eli olen enemmän kuin tyytyväinen!

Sociolinguistics
Tulevaisuuden Konstanz:laiset. Ottakaa tämä kurssi jos vain mahdollista. Varsinkin jos sen pitää Heidi Altmann. Ehkä paras ja mielenkiintoisin kurssi ikinä. Tietenkin vain jos olet kiinnostunut asioista kuten: Miksi ihmiset sanovat tietyissä tilanteissa saman asian näin ja toisella kerralla näin? Mix mun poikkis ei tajuu mua!? Miksi joissakin kulttuureissa ihmistä saa koskea kun keskustellaan ja miksi joissakin ei?


Altmann oli tosi mukava, rento ja mielenkiintoinen luennoitsija. Luennoilla me vaan keskusteltiin asioista ja hän kirjoitti enintään 10 yksittäistä sanaa/termiä taululle. Kurssin kirjakin oli tosi mielenkiintoinen (minulla on kirja vieläkin lainassa, että voin lukea kappaleita mitä silloin en lukenut). Olen suhteellisen varma, että kurssin aluksi annoin suhteellisen pelottavan kuvan suomalaisista ja heidän sulkeutuneisuudestaan. Mutta yritin paikata tilannetta loppukurssilla selittämällä sen johtuvan vain erilaisesta käsityksestä siitä, mitä on toisen kunnioittaminen. Mutta en taida nyt lähteä tälle linjalle, kun muuten innostuin.

Tämä kurssi on ainut syy miksi en ole näiden kuukausien aikana lopettanut tämän alan opiskelua. Tämä oli SE kurssi, jonka skippaaminen harmitti.

Kurssin aikana piti osallistua tunnilla aktiivisesti, tehdä presentaatio jostain aiheesta (minä tein Code-Switchingistä), tehdä Mid-term test ennen joulua ja kirjoittaa 5 sivun essee jostain tunnilla käsitellystä aiheesta. En ole koskaan kirjoittanut tieteellistä tekstiä, joten olin erittäin ylpeä omastani. Tein sen aiheesta: How to avoid offending people when communicating in a multi-cultural situation. :D Kurssi oli siis englanniksi. Se oli vähän harmi, mutta kurssin mielenkiintoisuus korvasi kaiken!

Ah voisin hehkuttaa tätä kurssia ikuisesti. :D
Arvosanaksi sain 1,7. Tentistä sain 80/100, joka on todennäköisesti arvosana 2. Tästä olen päätellyt, että sain esseestäni 1.jotain. Wihii. Noni, nyt loppu ja jatkuu seuraavaan :DD

(Pakko vielä sen verran sanoa, että musta on järkyttävän hassua, miten eri tyyleillä minä kirjoitan. Yritän täällä blogissa kirjoittaa, edes jotenkin asiallisesti, en tiedä miksi, mutta kun innostun ja alan kirjoittaa nopeasti, tyyli muuttuu. Hih Code-Switching, hih.)




Struktur und Geschichte des Deutschen
Kurssi alkoi mielenkiintoisesti. Huomasin, miten paljon suomessa käyty kielitieteen termit saksaks kurssi auttoi. Alussa kävimme aika lailla samoja asioita. Noin kolmen viikon jälkeen tajusin, etten ymmärrä yhtään mitä luennoitsija selittää. Asiaa vaikeutti myös se, etten kyennyt lukemaan hänen taulumuistiinpanojaan. Se oli mahdotonta. En myöskään ymmärtänyt koskaan mitä hyötyä siitä mitä luennoitsija selitti, meille oli. Hän vaan höpötti aivan turhia asioita. Mutta koska luentoja saa skipata vain 3, siellä oli pakko istua, vaikkei tehnytkään mitään.

Kurssin kotitehtävästä sain arvosanan 3. Tämän ja sen takia kun en ollut 5 kk ymmärtänyt mitään, luin paniikissa yli viikon (en ole koskaan lukenut mihinkään yli viikkoa) joka päivä 6 tuntia kirjastossa tenttiin. Kuulin edellisenä päivänä, että olin lukenut vääriä aiheita ja joitakin en ollenkaan. Nauratti aivan hirvittävästi. Luin siis paniikissa tenttiaamuna oikeat aiheet. Sain arvosanaksi 2.7.

Tämän ja Pragmatikin takia mietin 2 kertaa viikossa, haluanko oikeasti tietää jokaisen yksityiskohdan saksan kielestä. Kun minä haluaisin oikeastaan olla vain opettaja. En asiantuntija. Mutta se ei varmaankaan ole  mahdollista.

Deutsch mit Filmen
Kurssi oli kuten ajattelinkin vähän liian helppo. Tuli kyllä tilanteita missä minulla ei ollut mitään hajua mistä ne puhuu, koska en ymmärtänyt joitain sanoja, mutta kokonaisuudessaan suhteellisen leppoisa kurssi. Kurssia oli 2 kertaa viikossa 2 tuntia ja joka viikko katsottiin illalla joku leffa. Toisen kaksoistunnin pitivät opiskelijat, jotka opiskelivat saksa vieraana kielenä opettajiksi. Meidän piti sitten tunnin jälkeen aina arvostella miten tunti sujui. Opin/osasin :D kurssin aikana paljon mediasanastoa, josta on varmasti hyötyä tulevaisuudessa. Sain myös paljon hyviä ideoita ja monisteita, joita voin varmasti käyttää myöhemmin, jos minusta nyt oikeasti saksan ope tulee. Elokuvien katsominen oli hauskaa ja opettavaista. Kaikki elokuvat kertoivat jollain tavalla saksan kulttuuripiirteistä. Kurssi on suunniteltu hyvin ja opettaja on aivan loistava. Taitotaso on vaan ehkä liian heterogeeninen.
Arvosana: osallistuminen ja loppukoe - 1


Nyt kun kurssit ovat ohitse ja olen ehkä vähän viisaampi, tässä neuvo sinulle, joka haluat opiskella saksassa, ja minulle ensi lukukaudelle. Opiskele myös lukukauden aikana. Se kannattaa. Lue annettu kirjallisuus, se helpottaa tunnilla seuraamista ja ymmärtämistä. Nii, lue se ennen tuntia. Ei ennen tenttiä. Saksalaiset on ahkeria, ne on hulluja. Yritä saada vähän vaikutteita.

Sain tämän lukukauden aikana 26 op. Wihii.
Meidän ensi lukukauden kurssit on jo netissä. Tarjolla olisi ainakin neurolinguistiikkaa ja psycholinguistiikkaa. Harmi vain, että kaikki englanniksi. Pelottava ajatus kun innostaa jo ensi lukukauden alkaminen.

1 kommentti:

  1. Ihana kuulla, että sulla on kurssien jälkeen samanlaisia ajatuksia, kuin itsellä oli. En halua pelotella mutta psycholinguistik oli kuulemma aika hirvittävä kurssi. :)
    Oliko tuolla Filmi kurssilla peter kelbel opettajana? On kyllä ihan huippu tyyppi.

    Kevätterveisin,
    Johanna

    VastaaPoista