maanantai 1. maaliskuuta 2010

Junailemassa

Eilisen seikkailun jälkeen on hyvä hetki kirjoittaa ilmiöstä nimeltään DB eli Deutsche Bahn (tai die Bahn niinkuin minä aina sanon, koska tuo DB on ainut syy miksi muistan minkä sukuinen sana Bahn on :D).

Yksi ensimmäisistä kokemuksistani Saksan raiteilla oli erittäin positiivinen. En voinut uskoa todeksi että on olemassa maa jossa junaliikenne toimii. Olin muistaakseni menossa sukulaisiin ja odottelin junan saapumista. Tuli ilmoitus, että juna on 5 min myöhässä. Aivan normaalia. Hassua oli kuitenkin se, että tämän 5 min myöhästymisen takia paikalle tuotiin korvaava juna, jotta ihmiset eivät myöhästyisi seuraavasta yhteydestä. Saimme siis päättää haluammeko mennä oikeaan aikaan korvaavalla junalla vai 5 min myöhemmin oikealla. Otin jopa kuvan infotaulusta, etten unohtaisi tällaista tapausta.

 
Ylhäällä lukee siis Ersatzzug. Joka ei kyllä taida todistaa mitään, mutta niih.. heh

Koska joku ihminen joskus tulevaisuudessa saattaa lukea minun blogia saadakseen tietoa juuri Saksan junaliikenteestä, ajattelin laittaa tähän pienen infopläjäyksen millaisia junalippuja täällä on olemassa. 

Ekaks pitää sanoa, että Saksassa on junalla matkustaminen kallista. Nii siis verrattuna Suomeen. Ja öö, nii tietenkin Suomessakin vain, jos olet opiskelija. Mut kuitenkin! Kallista ;D

Täällä ei kukaan saa automaattisesti alennuksia. (Hitto nytkin pitää heti kumota mitä sanon, tuleepa johdonmukainen infopläjäys) Suurimmassa osassa korkeakoulukaupungeista opiskelijat saavat ilmaiseksi (sen jälkeen kun ovat maksaneet n. 500€ lukukausimaksun) Semesterticketin, jolla saavat matkustaa n. 50 km säteelle kaupungista ilmaiseksi.

Konstanzissa asuvat opiskelijat* ja muut normaalit ihmiset (sekä ne etuoikeutetutkin opiskelijat, jotka saavat Semesterticketin, jotka haluavat kauemmaksi kuin 50km päähän) joutuvat ostamaan Bahn25 (57€) tai Bahn50 (118€ opiskelijoille, normaaleille ihmisille 230€) kortin. Näillä saa loogisesti 25% tai 50% alennusta junalipun hinnasta. Kortit ovat vuoden voimassa. Itseasiassa nyt kun ajattelen, niin tuo on paljon reilumpaa kuin suomalainen ai et oo opiskelija, paska mäihä, periaate.

Ländertickets: Jokaiselle Bundeslandille on omansa. Saat yksin (maksaa yleensä n. 20€) tai enintään 5 hlö:n ryhmässä (n. 28€) matkustaa yhden päivän ajan yhden Bundeslanden sisällä niin paljon lähijunilla (S-Bahn:it ja kaikki Regionalbahn:it) kuin sielu sietää. Koska ryhmälippu tulee jaettuna paljon halvemmaksi, etsii tyypit netissä muita, jotka on menossa samaan paikkaan tai matkan varrelle, kuten kerroin tämän merkinnän lopussa.
Tällä tavoin voi päästä esim. matkan Konstanz - Stuttgart (n. 180 km) hintaan 5,7€, kun normaalihinta olisi 45,70€.
 
Schönes-Wochenende-Ticket: Maksaa 37€. Voit matkustaa yksin tai enintään 5 hlö:n ryhmissä koko Saksan läpi lähijunissa niin paljon kuin huvittaa viikonloppuna yhtenä päivänä. Tietyin rajoituksin myös Puolan rajalla. :D Tähän pätee sama Mitfahrgelegenheit junailu, kuin Länderticketeissä.

Dauer-Spezial: Jos ostaa lipun kolme päivää ennen lähtöä, voi päästä huomattavan paljon halvemmalla. Näitä halpoja paikkoja on hintaluokissa 29, 39, 49, 59, 69€... tajuatte varmaan.. ja pari muutakin hintaa on noissa väleissa. 29€ paikkoja on tietyn verran ja kun ne ovat loppu, on hinta 39€ jne. Mitä aikaisemmin tilaa, sitä todennäköisemmin saa halvan lipun. 

Eiköhän tämä riitä infoks, nyt kerron mitä eilen sitten tapahtui. :D

Olin matkalla Stuttgartista kaverin luota kotiin Konstanziin.
Suunnitelma oli tämä:
- 15:29 bussi Fellbachin S-Bahn-asemalle
- 15:43 S-Bahn Stuttgartin rautatieasemalle
- 16:18 Regionalbahn Singeniin
- 18:53 Regionalbahn Konstanziin

Toteutus:
- 15:43 S-Bahn peruttu. Ratarikko myrskyn takia.
- 15:50 Taksi 10€ Stuttgartin asemalle etten myöhästy junasta
- 16:10 Stuttgartin juna-asemalla, ohikiitävä hämmennys...miksi täällä on näin paljon porukkaa?
- 16:18 Raiteella seisoo vieläkin ICE juna Münsteriin. Lähtöaika oli 15:10.
- 16:45 Ann Eliö hämmentyneenä ihmismeressä. "Mitä täällä oikein tapahtuu?"
- 16:45 Kuulutus: Koko junaliikenne Stuttgartista peruttu.
- 17:22 Regionalbahn Tübingeniin pääsee sittenkin lähtemään. Hetken mielijohteesta astun sinne. Pääsenpähän edes suuntaan Konstanz
- 18:36 Tübingenistä Horb:iin pienen pienellä lähijunalla
- 19:07 Horbin ja Rottweil:in välillä raiteet rikki
- 19:17 Bussi Rottweiliin
- 20:15 Rottweil:ssa ilmoitus, juna Singeniin 40 min myöhässä.
- 20:30 Juna sittenkin tunnin myöhässä
- 20:50 Juna Singeniin lähtee
- 21:40 Singenissä. Enää 20 min Konstanziin.
- 21:55 Juna Konstanziin 15 min myöhässä
- 22:30 Konstanzissa
- 23:00 Kotona

Stuttgart - Konstanz väli kestää normaalisti enintään 3 h. No enpä ole ennen käynyt Horbissa, Rottweilissa tai Singenissä. :D Matkailu avartaa.

Onneksi oli hauskaa seuraa tuntemattomista yhtä väsyneistä ihmisistä. Ja onneksi en ole lapsi tai vanhus. Olisi rautatieasemien lattioilla istuskelu saattanut hermostuttaa.

Yksi syy miksi kirjoitin tämän on se, että suurin osa kiroituksista mitä saatte lukea on boustia siitä miten paljon parempaa mun elämä muka on teidän elämiin verrattuna. No junaliikenne ainakin on ihan kaikkialla ihan yhtä huonosti toimivaa. 

Ainii yksi erittäin tärkeä asia unohtui (Miten se on muka mahdollista, saatatte miettiä. Onhan tässä jo gradun verran tarinaa). Taksissa istuessani kuulin, että eräs moottoritie oli suljettu, koska tiellä oli TRAMPOLIINI! Taisi myrsky siis olla ihan jonkinlainen.

* Me saadaan matkustaa Konstanzin alueella StudiTicketillä, joka maksaa ensi lukukautena n. 50€
 P.S. Lupaan yrittää kirjoittaa useammin ja lyhyemmin.

9 kommenttia:

  1. ei kamalaa oikeesti. :D Mekin sillon matkustettiin tuolla ryhmälipulla muistan ;) ja mitä helvettiä, trampoliini :DD

    Rakas laura

    VastaaPoista
  2. Joo kyllä vähän alkoi matkailu ottaa päähän noin päänsäryn merkeissä kun oltiin siinä neljännellä matkustustunnilla. Koko ajan piti olla valppaana minne pitää mennä ja mitä tapahtuu. :D

    Joo trampoliini. Se ämmä radiossakin repes hiukkasen kun sanoi sen. Onhan trampassa aika hyvän kokoinen alue mihin tuuli voi tarttua. :D

    VastaaPoista
  3. Viimekertainen junakokemus Berlin-Bremen 8 tuntia :D. Pitää joskus kertoo sulle koko juttu kun omaa blogiani joudun tällä hetkellä sensuroimaan.

    VastaaPoista
  4. melanie ootti muuten dortmundissa juna-asemalla tunnin junan sisällä tietämättä että miks se ei pääse ulos eikä vaihtaa junaa (kukaan ei sanonu mistä oli kyse ja kukaan ei voinu avata ovia tai poistua junasta)

    tapaus: viereistestä vankilasta oli karannu joukkomurhaaja joka oli ottanu panttivankeja dortmundin juna-asemalla.

    tunnin oottelun jälkeen ne pääsi ulos ja melanie tuli tuona päivänä sen sijaan että ois ollu 5 tuntia junassa, oli 9 tuntia junassa ja 12 tuntia myöhemmin kotona.

    se tappaja saatiin sillon just kiinni ku ne pääsi jatkaa matkaa. se oli kuulema ollu pari tuntia jo vapaalla jalalla riehumassa.

    kukaan ei loukkaantunu.

    revippä siitä :D

    VastaaPoista
  5. Ei helvetti. Tuo on jo astetta rajumpi syy jäädä junaan istumaan. :D Sillon kun menin Stuttgartiin, oli koko juna-asema ihan täynnä poliiseja ja Chris kuuli kun joku niistä surkutteli että pitääkö niiden etsiä koko juna-asema läpi. Toivottiin että ne etsii vaan jotain rikollista eikä esim pommia. :D

    VastaaPoista
  6. muuten, tuli mieleen että sun DB eli die Bahn vois olla d niinku der tai d niinku das myös :D mikä logiikka :DDDD

    VastaaPoista
  7. Joo minulle joku taisi sanoa jo tuosta. Nauroin suht kovasti kun tajusin tuon asian. En ollut koskaan sitä ennen ajatellut. Mutta sehän se paras aasinsilloissa on. Niissä ei ole mitään järkeä. :D

    VastaaPoista